Direct naar content
Lifestyle

7 slimme verkooptrucjes die supermarkten gebruiken

Danique Leestijd: 3 minuten
verkooptrucjes-supermarkten
Afbeelding: instagram @anastasiagerrans

1. Rustige muziek

Naast de deals en aanbiedingen die je hoort door de speakers van een supermarkt, kunnen de rustige ‘lift-muziekjes’ niet ontbreken. Van easy listening hitjes tot aan langzame slownummers. De winkel heeft deze playlist speciaal voor de consument samengesteld. Je krijgt er geen opgejaagd gevoel van en je blijft hierdoor langer door de winkel struinen. Dit is vast een van de verkooptrucjes van supermarkten die je al kende 😉


2. Ruime gangpaden

Niet alle supermarkten gebruiken dezelfde verkooptrucjes, want deze is voornamelijk te spotten in de Albert Heijn. De grote supermarktketen maakt hun paden zo ruim mogelijk voor de shoppers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat we meer inkopen doen als de paden breed zijn opgezet.


3. Volle schappen

Als je wel eens in een supermarkt hebt gewerkt, dan heb je vast veel moeten spiegelen. Iedereen kent de term wel en het is niet alleen om de winkel er netjes uit te laten zien. Het heeft daadwerkelijk invloed op het koopgedrag van de consument. We zijn eerder geneigd om uit een vol schap iets te kopen, dan eentje die halfleeg is.


4. Groente en fruit

Er zijn en hoop slimme koppen bij elkaar gekomen om een supermarktwinkel in te richten. Het begint al direct wanneer je binnenkomt. Bij de eerste paar stappen stuit je op de groente- en fruitafdeling. Dit hebben de architecten zo bedacht, zodat je eerst de gezonde producten koopt en daarna jezelf mag ‘belonen’ met een mand vol ongezonde items. Slim!

 


5. Op ooghoogte

Dit is een van de verkooptrucjes van supermarkten die je waarschijnlijk al kende. Niet per se de duurste producten, maar de items met de hoogste winstmarges staan op ooghoogte. Denk aan RedBull of andere A-merken. Let er maar eens op!

Lees ook:
Uit onderzoek blijkt dat dit de duurste supermarkt van 2023 is


6. Grotere winkelmandjes

Het klinkt misschien te gek voor woorden, maar in de afgelopen jaren zijn de winkelmandjes met zo’n 25% gegroeid. Daarnaast zijn ook de winkelwagentjes met wel bijna 50% gegroeid. Say what?! Doordat er meer in je mandje past, valt het ook minder op dat er veel in zit. Zo laat je minder snel iets staan en gooi de family sized paprika chips er makkelijker bij.


7. Trage poortjes

Je hebt haast en je wil nog snel wat halen voordat je naar je werk gaat. Maar die vervelende poortjes zijn zo enorm traag en werken bijna op je zenuwen. Nope, dit is niet omdat ze oud zijn of niet goed werken. Dit heeft de big boss met opzet gedaan. Doordat de poortjes langzaam zijn, word je verplicht om langzamer de winkel binnen te lopen en ben je eerder geneigd om dit tempo aan te houden. Hoe langer je in de winkel bent, hoe meer kans dat je iets koopt!