Lifestyle

Good to know: met deze 5 slimme tactieken kun je iedereen overtuigen

Senait
trucjes om te overtuigen

Of je nu je zusje wilt overhalen om iets voor je te doen, iemand wilt overtuigen om iets van je te kopen, of gewoon je gelijk wilt halen, het kan soms een flinke uitdaging zijn om mensen aan jouw kant te krijgen. Gelukkig zijn er vijf slimme tactieken uit de communicatiewetenschap waarmee jij iedereen in een handomdraai kunt overtuigen.

Met deze 5 slimme tactieken kun je iedereen overtuigen

Iemand overtuigen kan soms een behoorlijke uitdaging zijn. Maar laten we eens in de boeken duiken en kijken hoe de experts het doen! In de wereld van persuasieve communicatie gebruiken we ‘sociale heuristieken’. Dit zijn handige vuistregels en verwachtingen die ons helpen ons gedrag in sociale situaties te bepalen. Op basis van deze heuristieken zijn er een paar simpele trucjes om iemand sneller te overtuigen om iets te kopen, iets te doen, of iets te geloven. Ben je benieuwd hoe? Met deze vijf tactieken heb jij binnen no-time iedereen om je vinger gewonden. Pas maar op dat je er zelf niet in trapt!

1. Trek die witte labjas maar aan

Volgens de autoriteitsheuristiek zijn we sneller geneigd te luisteren naar mensen die we als professionals zien. Waarom zou je niet luisteren naar een arts, agent of leraar die jaren lang gestudeerd heeft? “Die zal vast wel gelijk hebben,” denk je dan! Zelfs als iemand er alleen maar uitziet als een expert, geloven we ze sneller. Denk je dat al die mensen in tandpastareclames met witte jassen echt tandartsen zijn?

2. ”Maar diegene deed vorige keer wel heel aardig tegen mij…”

De sympathieheuristiek laat zien hoe belangrijk het is om aardig gevonden te worden. Je kunt mensen namelijk eerder overtuigen als ze je aardig of leuk vinden. Dit geldt vooral als je lijkt op degene die probeert jou te overtuigen, als diegene bekend is, als deze persoon vaak complimenten aan anderen – en dan vooral aan jou – geeft, of als diegene er super aantrekkelijk uitziet. Want als Hailey Bieber of Kylie Jenner dat nieuwe telefoonhoesje heeft, moet jij die natuurlijk ook hebben, toch? En als iemand heel lief tegen jou is, waarom zou je dan niet ook lief voor die persoon zijn? En ja, als die knappe hunk waar je al tijden een crush op hebt iets vraagt, zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen!

3. De kracht van gewoonte

Soms zorgen we er ook zelf voor dat we sneller overtuigd zijn om iets te kopen. Stel je voor dat je al jaren een bepaalde shampoo gebruikt en er komt een nieuwe variant van op de markt. Omdat je zo gek bent op de shampoo van dat merk, denk je automatisch dat de nieuwe variant ook geweldig zal zijn, toch? Dit noemen we de consistentieheuristiek. We gebruiken ons vorige gedrag om onze mening over iets nieuws vast te stellen. Voor deze heuristiek heb je niet eens een verkooppraatje nodig!

4. Voor wat, hoort wat

Herinner je je nog dat je lieve mama je zomaar een cadeautje gaf of je favoriete gerecht maakte? Onze moeders zijn niet alleen heel lief, maar ook ontzettend slim! Want wanneer ze je vervolgens vragen om dat vervelende taakje te doen waar je echt helemaal geen zin in hebt, kun je simpelweg geen ‘nee’ zeggen zonder je schuldig te voelen. Dit is de wederkerigheidsheuristiek in actie, ook wel bekend als ‘voor wat, hoort wat.’ Wanneer iemand iets voor ons doet, voelen we ons verplicht iets terug te doen. Dus als je je zus volgende keer wilt vragen of je haar kleding mag lenen, kun je beter eerst even haar taakje om de afwas te doen op je nemen!

5. OP=OP!

De schaarsteheuristiek is een tactiek die alle merken en winkels maar al te goed kennen. Deze heuristiek houdt in dat wanneer we het gevoel hebben dat iets schaars en bijna op is, het aantrekkelijker of bijzonderder wordt. Als die leuke schoenen die je online zag nog maar in een paar maten op voorraad zijn, koop je ze waarschijnlijk sneller dan wanneer ze volop beschikbaar zijn. Je bent er niet alleen van overtuigd dat deze schoenen super trendy zijn – omdat zoveel mensen ze willen hebben – maar daarnaast wil je nu ook niet ‘de enige’ zijn zonder die schoenen. Dus wees er snel bij, want op is op!

De liefde hangt in de lucht! Dit simpele trucje zorgt ervoor dat zelfs een onbekende verliefd op je wordt.

Beeld: Girlboss