Beauty

Schoonheid met een prijskaartje: dit is hoeveel geld we uitgeven aan make-up

geld-aan-makeup

Een nieuwe roze lippenstift of die trending contourstick - wij houden ervan om te investeren in de nieuwste en beste make-up producten, om onze beautyroutine te verbeteren. Maar geven we niet veel te veel geld uit aan deze producten? Hier zetten we op een rijtje, hoeveel geld we nu écht uitgeven aan make-up. Het zal je waarschijnlijk verbazen!

Het belang van make-up

Voor vele vrouwen is make-up een belangrijk onderdeel van hun leven. Elke dag begint voor hen met het opdoen van een beetje lipgloss, of het krullen van hun wimpers. Make-up kan er namelijk voor zorgen dat je er mooi en verzorgd uitziet – al heb je het natuurlijk helemaal niet nodig! Toch geven we nét iets meer geld uit aan make-up dan we misschien denken. Hier maken we voor jullie duidelijk, hoeveel we ongeveer uitgeven aan make-up. En het is verrassend hoog! Ouch…

Hoeveel geld geven we uit aan make-up?

Make-up gebruiken is één ding, het kopen is een heel ander verhaal – want wanneer heb je genoeg make-up? Niet alle make-up is hetzelfde, en er bestaan veel verschillende merken die nét iets beter zijn dan dat product dat jij thuis hebt liggen. Door de slimme marketingtechnieken van make-up winkels slagen ze er vaak in om hun klanten de nieuwste producten te laten kopen, waardoor velen van ons een enorme make-upcollectie hebben.

De gemiddelde vrouw besteedt volgens onderzoek rond de €37 per maand aan make-up. Tuurlijk, iedereen zit op een ander niveau wanneer het gaat om het aanbrengen van make-up. Sommige vrouwen houden van een full-glam look, elke dag weer, terwijl anderen het zo simpel mogelijk houden met een lichte concealer en wat lipgloss. Toch is het gemiddelde wat we uitgeven dus bijna €40 per persoon, per maand!

Redenen voor het kopen van make-up

Nu dat duidelijk is hoeveel we gemiddeld uitgeven aan make-up, blijft er een grote vraag in ons achterhoofd hangen… Want waarom geven we ooit zoveel geld uit, elke maand weer? De grootste reden waarom vrouwen geld uitgeven aan make-up, is de druk van sociale media. Het is ons allemaal duidelijk dat de meeste reclame die we zien, via sociale media gaat. Hoe meer influencers dus die producten promoten, hoe meer verkoop deze make-up merken zullen opmerken. Logisch, toch?

Ook het verlangen om bepaalde high-end make-up merken te bezitten draagt bij aan de hoge prijzen die sommigen van ons betalen voor onze beauty routine. Want waarom huismerk kopen, als je ook Chanel kunt hebben?

De levensduur van make-up producten helpen natuurlijk ook niet met het verlagen van de kosten. Sommige producten raken erg snel op, waardoor je ze dan opnieuw moet kopen – maar er zijn ook producten die je minder gebruikt, en toch opnieuw moet kopen door de houdbaarheidsdatum. Mascara, bijvoorbeeld, kan maximaal 6 maanden meegaan!

Een obsessie met make-up

Het prijskaartje van bijna €40 per maand, betekent dat wij levenslang meer dan €13.700 aan make-up uitgeven in ons leven! Dit cijfer kan natuurlijk drastisch variëren, afhankelijk van iemands inkomen en gebruik van make-up. Het helpt ook niet dat vrouwen erg verslavingsgevoelig kunnen zijn voor make-up!

Een andere reden waarom vrouwen namelijk zoveel van hun inkomen uitgeven aan make-up, is gewoon de pure obsessie met make-up die sommige vrouwen hebben. Dit wordt alleen maar aangesterkt door YouTube en TikTok video’s waarin verschillende make-up producten geadverteerd worden, maar ook beloningsprogramma’s die sommige drogisterijen en make-up winkels aanhouden dragen hier alleen maar aan mee.

Het is duidelijk dat wij als vrouwen een groot deel van ons inkomen uitgeven aan make-up, zonder het écht door te hebben. Door hier meer op te letten, kunnen we ervoor zorgen dat we alleen goede kwaliteit producten kopen die we nodig hebben en ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Al is een wat grotere investering in een nieuwe lippenstift of oogschaduw op zijn tijd natuurlijk niet erg!

Sommigen zeggen dat je in de zomer het beste géén make-up kunt dragen… Hier leggen wij uit of dat waar is!

Beeld: Pexels