Put on a happy face: dit is waarom ‘Joker: Folie à Deux’ zo veel slechte reviews krijgt

Senait
slechte reviews joker 2

De verwachtingen waren hooggespannen voor Joker: Folie à Deux! Maar nu de film sinds 3 oktober in de bioscoop draait, lijken de kritieken allesbehalve positief. Van teleurgestelde fans tot viral TikTok-video’s van bioscoopbezoekers die de zaal verlaten, het lijkt erop dat dit vervolg niet aan de hoge verwachtingen voldoet. Maar waarom is iedereen eigenlijk zo negatief over het langverwachte vervolg?

Joker: Folie à Deux

De eerste Joker-film was in 2019 een schot in de roos, en dat is een understatement! Met een kassa-opbrengst van meer dan 1,3 miljard dollar, elf Oscar-nominaties en Joaquin Phoenix die de Oscar voor Beste Acteur in de wacht sleepte, leek het wel of deze film een superhelden-phenomeen was. Het was dan ook geen verrassing dat we al snel hoorden over een tweede deel.

In Joker: Folie à Deux wordt de Joker echter niet meer alleen in de spotlight gezet. Arthur Fleck wordt namelijk vergezeld door nog meer waanzin, dit keer in de vorm van Harley Quinn, gespeeld door Lady Gaga. Maar helaas, het vervolg lijkt tot nu toe niet het succes te zijn waar fans op hoopten! Ondanks dat de film op het openingsweekend 121 miljoen dollar opbracht en daarmee de best bezochte film ter wereld was, vallen de beoordelingen dramatisch tegen vergeleken met het origineel. Op TikTok stromen de video’s binnen van teleurgestelde bioscoopbezoekers die de zaal verlaten. Zouden ze beter af zijn geweest zonder dit vervolg?

Fans laten hun dansschoenen liever thuis

De oorzaken voor de slechte reviews zijn divers. Het eerste deel van de film was vooral grimmig en zich richtte op Joker als de aartsvijand van Batman. In het tweede deel trekken Joker en Harley Quinn hun dansschoenen aan voor meerdere musicaloptredens in en buiten Arkham Asylum – en dat is misschien niet precies waar de fans op zaten te wachten! De combinatie met musical-elementen heeft bij velen voor verwarring gezorgd.

Minder sensatie, nog minder Joker

De verhaallijn van het vervolg staat ook volop in de schijnwerpers, en dat is niet per se positief. Veel kijkers uiten hun onvrede over het verhaal dat draait om de rechtszaak van Arthur Fleck. Ze vinden het simpelweg te saai en hadden stiekem meer actie, chaos en sensatie verwacht van de iconische Joker. En dan het einde—oh boy! Daar valt volgens fans ook het nodige over te zeggen. Veel fans vinden het abrupt en voelen dat de film niet op een bevredigende manier is afgesloten. Wat dat precies inhoudt, houden we nog even geheim—geen spoilers hier!

De grote vraag die velen zich stellen, is of dit tweede deel überhaupt nodig was. Het lijkt erop dat sommige fans het erover eens zijn dat het misschien beter was geweest als ze waren gestopt op hun hoogtepunt. Ben je benieuwd naar jouw eigen mening over *Joker: Folie à Deux*? De film draait nu in de bioscoop, dus grijp je kans en ga snel kijken!

Watch on YouTube

Beeld: Joker: Folie à Deux