Ongeveer een maand geleden nam Girlscene’s Roos jullie via Instagram Stories mee naar Londen. Remember? Roos was hier niet om de toerist uit te hangen, maar voor de lancering van Rimmel’s internationale campagne tegen online ‘beauty pesten’. ‘Je bent lelijk’ of ‘Je lijkt echt dik’, zijn comments waarmee we dagelijks geconfronteerd worden, bij anderen of misschien wel bij jezelf. Rimmel heeft met 11.000 jonge meiden gepraat over hun ervaringen met online pesten en door deze resultaten waren wij op de redactie in shock. Uit het onderzoek bleek dat één op de vier(!) meiden weleens online is gepest vanwege haar uiterlijk, met als gevolg een enorme emotionele schade.
Afgelopen jaar zijn er 115 miljoen afbeeldingen verwijderd van social media vanwege online ‘beauty’ pesten.
Wij Girlscene, als grootste online meidenplatform van Nederland, zijn enorm geschrokken van deze resultaten en willen online ‘beauty’ pesten daarom samen met jullie tegengaan. Girlscene zette een onderzoek uit en vroegen jullie om onze enquête over online pestgedrag in te vullen. Jullie hebben de enquête massaal ingevuld en vandaag delen wij met jullie de (heftige) resultaten…
40% van de jonge meiden wordt online gepest. Maar liefst drie op de vijf tienermeiden heeft weleens een foto niet op social media geplaatst, terwijl ze dit wel wilde, uit angst voor de reacties van anderen. Bijna een kwart van de meiden verwijdert zo nu en dan een foto van social media door vervelende reacties. Dit blijkt uit ons anonieme online onderzoek gehouden onder meer dan 1000 respondenten in de leeftijd van 14 tot 24 jaar in Nederland.
Drie op de vijf jonge meiden durft foto niet te plaatsen bang voor de reacties.
– ‘pleeg zelfmoord’
– ‘je bent lelijk’
– ‘je had nooit geboren mogen worden’
– ‘jij bent een dik varken’
– ‘val dood’
– ‘je komt echt dom over’
Uit Girlscene’s onderzoek blijkt dat door de komst van social media steeds meer online wordt gepest. Op Instagram zitten de meeste pesters, want hier wordt er volgens tienermeiden duidelijk het vaakst gepest. Bijna de helft van alle meiden rond de achttien jaar rapporteert online pestgedrag, maar slecht 12% komt daadwerkelijk op voor de gepeste persoon. Een derde van de meiden geeft aan helemaal niets te doen. Girlscene wil ervoor zorgen dat straks niemand meer een foto hoeft te verwijderen door nare comments. Ga jij de strijd met ons aan?
Slechts 12% komt op voor de gepeste persoon
Deze maand lanceert beautymerk Rimmel Londen in samenwerking met de Cybersmile Foundation de campagne ‘I will not be deleted’. Met deze campagne komt Rimmel Londen op voor 55(!) miljoen vrouwen die ooit te maken hebben gehad met internetpesten vanwege hun uiterlijk. Online pesten komt namelijk bij iedereen voor: van influencers, modellen tot celebs en iedereen die social media gebruikt. Cara Delevingne en Rita Ora zijn betrokken bij de campagne en delen hun ervaringen over online beauty pesten om te laten zien dat online beauty pesten écht niet oké is.
#IWillNotBeDeleted
Dit jaar zijn er 115 miljoen foto’s verwijderd door online ‘beauty’ pesten en wij willen er samen met Rimmel én jullie voor zorgen dat dit aantal in 2019 daalt. Binnenkort lees je op Girlscene.nl hoe wij online pesten tegengaan en gaan wij samen met Rimmel de strijd aan om het verwijderen van foto’s door online ‘beauty’ pesten te verminderen tot slechts 1%. Doe jij mee? Gebruik dan nu alvast de hashtag #IWillNotBeDeleted bij je foto op Instagram en gebruik het gifje #IWillNotBeDeleted (te vinden met de zoekterm Rimmel) bij je Insta-story om te laten zien dat jij tegen online ‘beauty’ pesten bent.