Direct naar content
Nieuws

OMG! Klant moet €4,70 meer betalen na simpele opmerking over haar drankje

Charlotte
Charlotte Leestijd: 3 minuten
Een vrouw houdt een rekening vast.
Afbeelding: Pexels | Karolina Grabowska

Een Amerikaanse klant kreeg $5 extra op haar bon omdat ze iets zei van een verkeerd biertje. Het internet is verdeeld: grap of onprofessioneel?

Klant moet meer betalen na opmerking

Stel je voor: je bestelt een biertje, krijgt het verkeerde, zegt er vriendelijk iets van, en… wordt daarvoor afgerekend. Letterlijk. Dat overkwam een klant in een Amerikaanse pizzeria, die tot haar verbazing een “$5 b*tching fee” op haar kassabon terugvond. En nee, dat is geen grap.

Volgens de klant ging het om een simpele vergissing. Ze had een Miller Lite besteld, maar kreeg Bud Light geserveerd. De serveerster merkte haar fout op, gaf het verkeerde biertje gratis weg en kwam alsnog het juiste drankje brengen. Tot zover: geen drama. Maar bij het afrekenen verscheen er ineens een aparte regel op de bon: “B*tching fee – $5.00”.

“Er was helemaal geen drama”

De klant plaatste een foto van de bon op social media, met de uitleg dat er “echt geen sprake was van klagen”. Volgens haar wees ze de serveerster pas op de fout nadat een vriend haar daar op wees, en werd het gesprek zonder gedoe opgelost. De Bud Light was bovendien al geopend, dus die kreeg ze gewoon cadeau.

Wat volgde, was online ophef – en dat was best begrijpelijk! De bon ging viral, en mensen hadden er massaal een mening over. Was dit een poging tot foute humor van de pizzeria? Een steek onder water van een geïrriteerde medewerker die zijn dag niet had? Of simpelweg onprofessioneel gedrag?

TikTok en X gaan los

Zoals altijd als het internet lucht krijgt van iets geks op een bonnetje, ging dit verhaal volledig viral. Onder de post stromen de reacties binnen. Sommigen vinden het stiekem grappig: “Ik zou het eerlijk gezegd wél betalen, gewoon voor het verhaal.” Anderen zijn minder mild: “Dit is klantonvriendelijk en ronduit respectloos.” Vooral op X (voorheen Twitter) en TikTok wordt er flink gespeculeerd over hoe serieus de ‘b*tching fee’ bedoeld was.

Volgens sommigen is het iets wat vaker gebeurt in kleine, onafhankelijke restaurants als een soort “binnenpretje” op de bon, zonder dat het daadwerkelijk wordt doorgerekend. Maar op deze bon stond de $5 wel degelijk bij het totaalbedrag.

Nog een klant die meer moest betalen

In 2022 ging er ook al een soortgelijk verhaal viraal, toen een bar in Texas een bon uitreikte met een “stupid question fee” van $1. De klant had tijdens het bestellen iets vaags gevraagd over het alcoholpercentage van een cocktail, waarop de barman lachend de toeslag toevoegde.

Hoewel het als grap bedoeld was, kon niet iedereen daar écht om lachen. De bon werd massaal gedeeld op Twitter en leidde tot een online discussie over klantvriendelijkheid in de horeca. Voor sommigen was het juist een teken van een relaxte sfeer, maar anderen vonden het ronduit onprofessioneel en onnodig vernederend. Oeps!