1. Gratis verzending – Shop till you drop
Een van de meest geliefde trucs in de online winkelwereld is natuurlijk gratis verzending. Stel je voor: je bent aan het winkelen en je komt erachter dat je nog maar een paar euro verwijderd bent van die felbegeerde gratis verzending. Wat doe je dan? Juist, je voegt snel nog wat leuke items toe aan je winkelwagen! Een nieuw topje of een schattige accessoire kunnen tenslotte nooit kwaad, toch? We zijn er allemaal wel eens ingetrapt, en dat geeft helemaal niets!
2. Productplaatsing – A star is born
Heb je je ooit afgevraagd waarom je zo graag dezelfde shampoo wilt gebruiken als je favoriete influencer? Dat is geen toeval. Merken betalen namelijk voor productplaatsing in tv-programma’s, films en zelfs op sociale media. Het is een slimme truc die ons beïnvloedt zonder dat we het doorhebben. Daarnaast doen ze dit ook in de fysieke winkels, producten worden op slimme plekjes gezet zodat je ze meteen ziet als je rondkijkt. Denk aan die leuke displays aan het einde van de gangpaden of bij de kassa’s. Het is bedoeld om je te verleiden tot impulsieve aankopen.
3. Aanbevolen en bekeken producten – Get inspired
Je kent het wel, je bent aan het browsen op een website en daar verschijnen ze: aanbevolen en bekeken producten. Je ziet wat anderen hebben gekocht en wat populair is op dit moment. En voor je het weet, voeg je meer items toe aan je virtuele winkelwagen dan je oorspronkelijk van plan was. Het is gewoon te verleidelijk om die trendy jurk te weerstaan die iedereen lijkt te dragen. Maar hé, het is ook belangrijk om met de trends mee te gaan, toch?
4. Downsells – Treat yourself
Ben jij prijsgevoelig? Dan is deze truc een echte instinker voor jou. Soms aarzelen we om iets te kopen vanwege de prijs. Maar winkeliers hebben daar iets op gevonden: downsells. Ze bieden je een goedkopere optie aan, zodat je toch nog kunt genieten van dat geweldige product. Misschien vind je de prijs van die nieuwe laptop een beetje hoog, maar als je het in maandelijkse termijnen kunt betalen, wordt het ineens veel aantrekkelijker. We kennen immers allemaal wel onze grote vriendin Klarna toch?
5. Gepersonaliseerde marketing – Just for you
Winkeliers weten dat persoonlijke aandacht altijd goed werkt. Daarom maken ze gebruik van klantgegevens om gepersonaliseerde marketing te creëren. Ze analyseren je aankopen en browsegeschiedenis, en voilà, daar zijn de aanbevelingen op maat! Je krijgt suggesties die perfect bij jou passen, gebaseerd op je voorkeuren en interesses. Het is net alsof je je eigen persoonlijke stylist hebt, maar dan online.
Dus de volgende keer dat je aan het winkelen bent en je jezelf afvraagt waarom je toch steeds meer aan je winkelwagen toevoegt, weet je dat winkeliers enkele slimme trucs hebben toegepast. Maar hé, het belangrijkste is dat je plezier hebt en jezelf verwent met mooie dingen. Shoppen is tenslotte een vorm van selfcare, toch?