Als jij je telefoon aan laat staan stort het
vliegtuig heus niet neer, maar het kan de piloot wel irriteren. Het systeem kan signalen van mobieltjes oppikken en dat zorgt voor de nodige problemen. Stel je eens voor dat hij een belangrijke boodschap mist… Gewoon op flight modus laten staan dus.
2. Vracht
Op passagiersvluchten wordt ook veel vracht vervoerd. Eén soort vracht is HR, oftewel human remains. Jep, menselijke resten. Soms overlijdt iemand ver weg van waar hij graag begraven wil worden. Ze worden dan in een houten kist met het vliegtuig naar hun eindbestemming gevlogen.
3. Verschillende werkwijze
Je hebt het misschien niet door, maar vliegtuigmaatschappijen hebben allemaal een andere werkwijze. Uhh.. vliegwijze. Zo klimt de ene maatschappij direct omhoog, terwijl de ander lang laag blijft vliegen. De verschillende manieren van vliegen hebben invloed op de lengte van een vlucht, maar ook op het comfort van een passagier.
4. Verschillende maaltijden
De piloot en co-piloot krijgen altijd verschillende maaltijden, voor het geval dat een van beide ziek wordt door het eten. Zo wordt één piloot in ieder geval niet ziek.
5. Lichten dimmen
Als een vliegtuig ‘s avonds of ‘s nachts landt, dimmen ze de lichten. De echte reden hierachter is dat je in het geval van een noodlanding alvast gewend bent aan het donker buiten.
6. Toilet
In de deur van het toilet zit een heel klein grendeltje, waarmee je vanaf de buitenkant de deur open kunt maken. Dit openingsmechanisme zit meestal verstopt onder het ‘niet roken’-bordje. Misschien noodzakelijk, maar toch.
7. Ijsklomp
Over het toilet gesproken, jouw *uitwerpselen* worden natuurlijk niet geloosd uit het vliegtuig. Ze komen terecht in een afvaltank. De plek waar die tank wordt geleegd zit aan de achterkant van het vliegtuig. Soms gebeurt het dat deze klep niet goed wordt gesloten. Er ontstaat dan tijdens de volgende vlucht een gele ijsklomp. Enkele keren per jaar valt deze ijsklomp naar beneden en die kan veel schade aanrichten. Ouch!
8. Kussentjes
10. De kussentjes en dekens die jouw vlucht enigszins comfy maken zijn niet zo schoon als je hoopt. Na gebruik worden ze soms ongewassen terug in het zakje gestopt. Misschien is het toch wél een goed idee om je eigen kleedje mee te nemen tijdens de volgende lange vlucht.
9. Langere vlucht
Veel vliegtuigmaatschappijen doen alsof de vlucht langer duurt dan werkelijk het geval is. Dat verklaard waarom je tóch op tijd aankomt, ook al stijgt het vliegtuig 40 minuten te laat op. Best handig.
10. Upgrade
Kijk de stewardess maar extra lief aan, want zij kan jou upgraden naar Business Class of First Class. Echter doen ze dit niet vaak, omdat ze een rapport moeten schrijven waarin zij hun keus beargumenteren. Wil je echt kans maken? Als je héél aardig of goed gekleed bent maak je meer kans. Zwangere vrouwen of hele lange mensen maken ook meer kans op die felbegeerde upgrade.
11. Zuurstofmasker
Misschien had je het liever niet willen weten, maar een zuurstofmasker geeft maximaal 15 à 20 minuten zuurstof. Gelukkig is dit (bijna) altijd genoeg voor de piloot om naar een hoogte te zakken waarop je wél gewoon kan ademen.
11. Crew betalen
Sad but true, veel maatschappijen betalen hun crew alleen uit als ze daadwerkelijk in de lucht zitten. De tijd op de luchthaven en eventuele vertraging telt dus niet mee.
12. Veiligste stoelen
Vliegtuigen zijn heel veilig. De kans op een ongeluk is maar 1 op 8000, terwijl de kans op een auto-ongeluk 1 op 112 is. Toch benieuwd wat de veiligste stoelen zijn, voor de volgende keer vliegen? De stoelen achterin het vliegtuig zijn het veiligst. De stoelen in het midden van een toestel zijn historisch gezien het minst veilig, vooral de stoelen aan het gangpad. Deze hebben een fataliteitspercentage van 44%, de middelste stoelen achterin maar 28%.
13. Slapen
16. Op lange vluchten mogen stewardessen slapen. Sommige vliegtuigen hebben speciale bedden waar ze enkele uren hun ogen mogen sluiten. Helaas hebben sommige vliegtuigen dit niet, ze moeten dan op een stoel slapen.
14. Vliegtuigpersoneel
De roddel dat stewardessen en piloten het soms iets te gezellig hebben op de route, klopt voor sommigen. Maar wist je dat dit overal gebeurd, dus ook op een kantoor? Een op de drie Nederlands heeft wel ‘iets’ met een collega gehad, van een korte flirt tot een relatie. Het is dus niet perse typerend voor vliegtuigpersoneel.
15. Stewardess worden
Droom jij van een baan als stewardess en ben jij klaar om de wereld rond te vliegen? Er zijn een hoop regels waar je aan moet voldoen. Er zijn basisregels, zoals een minimale lengte van 155 centimeter en een maximale lengte van 188 centimeter. Je mag geen zichtbare piercings of tatoeages hebben en je haarkleur moet natuurlijk ogen. Maar er zijn ook een aantal vreemde regels. Zo mag je bij United Airlines niet meer dan twee ringen per hand dragen, moedigt Allegant Air aan dat je adem altijd naar ‘fresh mint’ ruikt en mag je van Jet Blue geen accessoires dragen die vloeken bij je uniform.
16. Vliegtickets
Tot slot: de beste dag om een ticket de boeken is dinsdag. De beste dagen om te vliegen zijn dinsdag, woensdag of zaterdag. Zeker weten dat je de beste stoel uitkiest? Gebruik
Seat Guru, die vertelt jou precies welke stoelen niet volledig achterover kunnen of waar je de stank van de wc nog ruikt.